Kolumni: Autoilijakin on Järvenpäässä tärkeä!

by

Parkkipaikat ja yksityisautoilu ovat osa jokapäiväistä elämäämme niin Järvenpäässä kuin kaikkialla Suomessa, eikä niitä saa unohtaa julkisen liikenteen multihekumassa!


Autolla työmatkansa taittavalle parkkipaikan saanti taloyhtiöstä tai yleisiltä alueilta kohtuullisen etäisyyden päästä ei ole kätevyyskysymys, vaan pakko. Monessa taloyhtiössä parkkipaikkojen määrä on hälyttävän pieni, eikä yleisilläkään alueilla liikaa ole paikkoja. Heinäkuussa 2016 paikkoja oli Järvenpään keskustassa vapaana nolla kun kysyin kaupungilta paikkaa kahden auton talouteemme.

Instasta: Harrastekulkineeni on vanha nissani, johon muuten vaihdettu uudempi ja vähäpäästöisempi moottori.

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Vanhempikin rouva pääs ajelulle, kyllä tässä vaan on fiilis kohdallaan! #nissan #200sx #200sxs13 #vqswap #v6 #racefi

Henkilön Willem van Schevikhoven (@vanschevikhoven) jakama julkaisu



Julkisia on kiva käyttää jos se on mahdollista. Kaikkialle ei kuitenkaan julkisilla pääse järkevässä ajassa saati voi julkisia järjestää. Työkalupakkia tai esittelytuotteita on jokseenkin vaikea raahata junaan.
Tulevaisuudessa asia näyttää synkältä kun yksityisautoilu nähdään joissain tapauksissa jopa pahana.

Kymmenkiloisen ostoskassin raahaaminen jalan tai julkisissa saati pakastemustikoilla lastattuna, on kutkuttava kokemus. On yritysten elinehto että kauppaan pääsee autolla. Isot kauppakeskukset tarjoavat yleensä hyvin tilaa, ja niin toivottavasti on jatkossakin.

Liikennevirroista isoihin keskuksiin on huolehdittava. Kaupunkilaisten kulun lisäksi paikallisille kaupoille on elintärkeää mistä pienempien naapurikuntien asukkaat ostoksensa hakevat. Mitä enemmän kaupassa käy asiakkaita, sitä paremman valikoiman se voi ylläpitää.

Järvenpäähän töihin tulevat kaipaavat paikkoja siinä missä työhönsä Järvenpäästä lähtevät tai kaupassa kävijät. Jonkinlainen edellytys ottaa vastaan työtä on että parkkipaikkakin löytyy. Kiekon siirtäminen ja parkkipirkon vilkuilu lienevät tuttuja juttuja - myös se kun kiekon on unohtanut käydä siirtämässä.

Kadunvarsiparkki on toimiva, mutta usein kapea. Mannilantie on hyvä esimerkki tiestä jossa peilit kolisevat ellei ole tarkkana. Isompia kaavoja tehtäessä tai viimeistään kiiloja lyötäessä pitäisi muistaa kaksi asiaa: isot autot ja talven kinokset jotka nekin vievät osan kadunvarsitilasta.

Liikenneturvallisuuden kannalta väljä ja katveeton tie tarjoaa näkyvyyttä ja selkeyttä, eli aikaa ja mahdollisuuksia ottaa huomioon muut tienkäyttäjät. Hyvä esimerkki katveesta on Sipoontien ja Pohjoisväylän risteys jossa pusikko peittää näkyvyyden oikealta tulevalle pyörätielle. En ole kuullut että olisi kolissut, mutta eipä sitä pidä odottaakkaan kun asiasta selviää oksasaksilla.

Instasta: Varsinaisen kesäkäyttiksen virkaa toimittaa mikäs muu kuin rättikatto BMW. Esipesu vaahdolla meneillään.

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Vielä on kesää jäljellä :D Still some summer left in Finland. #racefi #e46 #330ci #autoglym #snowfoam

Henkilön Willem van Schevikhoven (@vanschevikhoven) jakama julkaisu



Suomi on pitkien etäisyyksien maa eikä sitä muuta mikään. Tehtävämme on huolehtia että paikkoja riittää. Sinä päivänä kun yksityisautoilun määrä on pieni, voimme muuttaa osan alueista vaikka puistoiksi tai rakentaa parkkipaikan tilalle kerrostalon. Tehdään se kuitenkin tulevaisuudessa sitten kun paikkoja ei enää tarvita.

Pyöräilijää tai jalankulkijaakaan ei pidä unohtaa. Hyvillä, esimerkiksi tarpeeksi leveillä kevyen liikenteen väylillä ja julkisilla voimme vähentää autoilun ja työmatkapysäköinnin tarvetta. Käytännössä sekä tietä että jalkakäytävää voi paikoittain leventää kaventamalla niiden välistä piennarta. Eli tarjotaan porkkanaa, ei keppiä!

Miten ja milloin? Mullistavat tieurakat ovat kalliita, joten parasta on kun otamme käytettävyyden - niin autoilijan kuin muidenkin vinkkelistä - huomioon silloin kun teemme uutta tai huollamme. Se on fiksua tekemistä.

On muistettava että yksityisautoilu on oikeus ja usein pakko. Autoilija ei saa olla se joka maksaa viulut ja laitetaan jonon viimeiseksi! Fiksuilla päätöksillä yksityisautoilu, julkiset ja kävely tai polkupyöräily onnistuvat kaikki sulassa sovussa!

- Willem "#168" van Schevikhoven


Todella makeesta kuvasta kiitos kuuluu Järvenpäähän: Atte Leskinen Photography