Kolumni: Aitoja vaihtoehtoja yksityisautoilulle

by

Yksityisautoilulle pitää tarjota aitoja vaihtoehtoja, ei vaikeuttaa sitä. Keski-Uudellamaalla on nähtävä Helsingin autovastaisuus mahdollisuutena tarjota toimiva ympäristö liikenteelle ja taloudelle.


Keskustassa asuvalle, kahta autoa tarvitsevalle yhden paikan perheelle kiekon kääntely ja auton siirtely käy työstä.

Kauempana asuva tarvitsee vastaavasti vapaa-ajallaan ja ostoksiin lähtökohtaisesti autoa, eli asiakaspaikkoja.

Järvenpään rakennusjärjestyksen yksi autopaikka per 85 neliötä on sekin jo tiukka sijoittajien suosiessa yhä pienempiä asuntoja.

Valtuustossa äänestin kiristysehdotusta vastaan, ja nykyinen taso onneksi säilyi.

Riittävät asiakaspaikat ja hyvä saavutettavuus ovat yrityksille tärkeitä, ja osalle jopa toimintaedellytys myös työvoiman saannin kannalta.

Työmarkkinoiden jouston toivottavasti lisääntyessä harva valinnee työpaikan, jossa työmatka tai pysäköinti on jo itsessään haaste.

Autoilun vähentäminen väkipakolla voi kostautua, kun yksityisliikenteeseen nojaavat palvelut ja työpaikat siirtyvät Helsingin bulevardikehityksen siivittäminä sinne, missä liikenne toimii.

Voimme ottaa tämän joko uhkana tai mahdollisuutena.

Jos parkkipaikan löytäminen on hankalaa tai matka matelua, on ajallisesti sama ajaa Hyvinkäälle tai Vantaalle. Pitkällä tähtäimellä tämä valinta vaikuttaa suoraan palvelutarjontaamme.

Verotulo, jonka vetovoimainen ja palvelurikas kaupunkikeskusta tarjoaa, mahdollistaa monta ympäristötekoa siinä missä näivettymisen maksamme ankeutena ja korkeampana kunnallisverona.

Päästöjen vähentäminen on kunnianhimoinen tavoite ja vaatii tekoja.

Esimerkiksi energiatehokkaisiin rakennushankkeisiin kannustaminen suuremmalla rakennusoikeudella on toimiva porkkana, eikä ole keltään pois.

Allekirjoitin valtuustossa aloitteen, jonka tarkoitus on selvittää asiaa.

Autoilua voidaan vähentää luonnollisesti tarjoamalla aidosti hyviä vaihtoehtoja kuten kunnollisia pyöräteitä, turvallisia pyöräparkkeja, alikulkuja joissa liikenne sujuu turvallisesti sekä liityntäpysäköintialueita, unohtamatta joukkoliikenteen jatkuvaa kehitystä.

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa -lehdessä 23.10.2018: Aitoja vaihtoehtoja yksityisautoilulle

Instasta: Jottei asia mukavissa sisätiloissa unohdu, tässä on se todellisuus arjesta kun loska lentää vaakatasossa ja jono seisoo. Vaihtoehtojakaan ei juuri ole.

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Harvemmin tulee seistyä ruuhkassa. Perjantaina. Pornaisissa! :D #perjantai #ruuhka #viikonloppu

Henkilön Willem van Schevikhoven (@vanschevikhoven) jakama julkaisu