Arvokas ikääntyminen ja toimivat, saavutettavat palvelut

Väestö Suomessa ikääntyy, ja palvelutarve Keski-Uudellamaalla kasvaa tulevina vuosina voimakkaasti. Hyvinvointialueelle se tarkoittaa toimivien palveluiden merkityksen voimakasta korostumista.

Hyvinvoinnin rajapinta kuntien ja hyvinvointialueen välillä on syytä vahvistaa, ja vaikka se ei ole tässä omana kohtanaan, se koskee kaikkea senioriasuntojen rakentamisesta palvelupolkujen aitoon saavutettavuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen.

Menestyäksemme muuttuvassa maailmassa, Hyvinvointialueen pitää keskittyä

  • Arvokkaaseen ikääntymiseen: kotona asumisen ja omaishoidon tukeen, sekä riittävään palveluasumiseen. Rakennetaan ja kaavoitetaan yhdessä kuntien kanssa myös senioriasuntoja.
  • Toimiviin palvelupolkuihin: Yhden tai mahdollisimman vähien luukkujen sujuvaan asiointiin ja sujuvaan toimintaan.
  • Digitaaliseen asiointiin silloin kun se on mahdollista. Hyödynnetään nykyteknologiaa ja haetaan tehoja!
  • Palveluseteliin ja monituottajamalliin: tuotetaan palveluita yhteistyössä yksityisten yritysten ja kolmannen sektorin kanssa.

Seuraavassa lisää näistä teemoista tarkemmin

Arvokas ikääntyminen – tukea asua kotona, ja hoivaa kun sitä tarvitaan

Varttunut ihminen on ansainnut hoivansa, ja se on mielestäni hyvinvointiyhteiskunnan peruskivi. Työ on tehty, ja nyt on meidän vuoromme huolehtia siitä, että ikääntyminen on arvokasta.

Väestön ikääntyminen tarkoittaa Hyvinvointialueelle myös kasvavaa palvelutarvetta, eli painetta tuottaa palvelut myös tehokkaasti – tuotetaanhan ne verovaroin. Tehokkuus ja laatu eivät sulje toisiaan pois.

Kotona asumisen tuki voidaan nähdä tavallaan ennaltaehkäisevänä toimintana, jossa panostamalla kotona asumisen mahdollistamiseen niin riittävällä henkilöstömitoituksella kuin digitaalisillakin ratkaisuilla, mahdollistetaan kustannuksiltaan korkeamman hoivan saatavuutta heille, jotka eivät voi enää asua kotona.

Tekikö vasaran korvaaminen naulapyssyllä rakentamisesta huonoa? Ei, työ tehostui roimasti kun uusia työkaluja alettiin käyttämään. Kehitys on hyvästä!

Yksin digitaaliset ratkaisut tai vain henkilöstövetoinen malli eivät kumpikaan ole optimaalisia, vaan kokonaisuus ratkaisee. Älyrannekkeella voidaan turvallisuudesta huolehtia nopeasti, lääkkeitä annostella myös koneellisesti, ja yksinkertaisia mittauksia tehdä koneavusteisesti. Se mitä ei voi korvata, on ihmiskontakti sosiaalisesti. Kun digitaalisilla ratkaisuilla vähennettään työtä perustyössä, jää ihmisen kohtaamiseen ja arjen tukeen enemmän resursseja.

Mitä pidempään kotona asuminen on turvallisesti ja arvokkaasti mahdollista, sitä enemmän vaativamman hoivan resursseja on käytettävissä niille, jotka eivät kotona pärjää. Pakolla tai resurssipuutteen takia kotona ei siis pidä pakotettuna joutua asumaan.

Yhteistyö kuntien kanssa voi luoda uusiakin mahdollisuuksia. Senioriasunnot ovat teema, joka ajoittain nousee, mutta mitä ne ovat? Senioriasunnot ovat ikääntyneelle väestölle suunnattuja asuntoja, joiden käytettävyydessä ja esteettömyydessä, sijainnin ohella, on kiinnitetty erityistä huomiota ikääntyneen väestön tarpeisiin.

Kuntien kaavoituksessa ja kaupunkikehityksessä, yhteistyössä hyvinvointialueenkin kanssa, olisi syytä koko Keski-Uudellamaalla miettiä senioriasuntojen rakentamista paikoille, jossa palvelut ovat saavutettavissa – seniorit ovat arvokkaita kuntalaisia, ja jokaisen kunnan kannattaa heitä houkutella!

Toimivat palvelupolut

Hoitoon pääsyn nopeus, laajemmin koko hoitopolun nopeus vaivasta ratkaisuun koskee jokaista asukasta. Keusoten alueella on jo aloitettu työ palvelupolkujen sujuvoittamiseksi, jossa asiakkaan palvelussa kulkema reitti tunnistetaan ja optimoidaan.

Sujuvissa palveluissa voittavat kaikki: asiakkaan näkökulmasta palvelun saavutettavuus paranee, ja hyvinvointialueen näkökulmasta resursseja käytettään tehokkaasti.

Palvelupolku alkaa yhteydenotosta, jonka pitää olla mahdollinen myös itsepalveluna vaikka keskellä yötä. Tehotonta on soittaa, odottaa takaisinsoittoa, kenties soitella ristiin, jolloin moni tekee jopa tarpeetonta työtä. Ihmisiä ja ammattiosaamista tarvitaan asiakaspalvelussa aina, mutta se ei tarkoita etteikö tekniikkaa voi hyödyntää ennakkoluulottomasti ja modernistikin.

Varsinaisessa hoidossa asiakkaan palvelutarve ja eri ”pysäkit” tunnistetaan, ja lähestymistä voisi kuvata yhden tai mahdollisimman harvan luukun periaatteena. Mitä useampi asia voidaan hoitaa samalla kertaa, sitä parempi kaikille.

Kun palveluissa keskitymme juuritason varsinaiseen tekemiseen, olemme sekä palvelun laadun että sen kustannusten näkökulmasta oikealla asialla.

Myös yksityisen sektorin on syytä olla vahvasti osa toimivia ja saavutettavia palvelupolkuja. Kannatan laajaa palvelusetelin käyttöä ja omalääkärimallia.

Palvelutuotannossa meidän siis pitää keskittyä varsinaiseen suorittavan tason tekemiseen, ja jättää muu vähemmälle. Arvo luodaan asiakasrajapinnassa!

Digitaalinen asiointi laajasti vaihtoehdoksi

Kaikki eivät voi käyttää digipalveluita, eivätkä ne sovi todellakaan kaikkiin palvelutarpeisiin. Lähtökohdan tulisi olla, että tehostamme käyttämällä moderneja ratkaisuja ja tarjoamme ajanvarauksesta etävastaanottoon digitaalisia palveluita kaikille, jotka voivat niitä käyttää.

Soittamisen tai kasvokkain tapaamisen pitää aina olla vaihtoehto, jos se tarvitaan. Digipalvelut eivät sovi kaikille. Toivon kuitenkin, että mahdollisimman moni palvelupolku hyödyntää digitaalista asiointia laajasti.

Saavutettavat palvelut ovat myös sitä, että yhteydenottopyynnön tai ajanvarauksen voi aloittaa oikeassa ajankohdassa ja haluamassaan paikassa.

Sähköisen asioinnin ja teknologian hyödyntäminen vapauttaa asiakaspalvelusta käsiä hoivatyöhön, ja rakennamme samalla palveluille parempaa käytettävyyttä.

Arvokasta ikääntymistä, sujuvaa hoitoonpääsyä ja digiloikkaa palveluihin

Jos jaksoit lukea tähän saakka, onneksi olkoon. Toimivat palvelut ovat laaja käsite, ja samalla on varmistettava verovarojen vastuullinen käyttö. 

Toivon, että onnistuin avaamaan näkemyksiäni. Lisää arvoistani voit lukea artikkelista teemani – pysyvät arvoni. Voit myös lukea katsauksen siitä, mitä teimme viimekaudella sekä tarkan talouden ja maltillisten investointien blogikirjoitusta.

Haluatko olla mukana? Katso tästä miten voit olla mukana kampanjassani.

Numeroni ovat
👍 Järvenpään kuntavaaleissa 132
👍 Keski-Uudenmaan aluevaaleissa 2068

Ennakkoäänestys on avoinna 2. – 8.4., ja varsinainen vaalipäivä 13.4. Vaalit.fi -sivulta löydät kunta- ja aluevaalien ennakkoäänestysohjeen, sekä aanestyspaikat.fi palvelusta ennakkoäänestyspaikat.

– Willem van Schevikhoven

#oikeastioikealta #kokoomus #järvenpää #keskiuusimaa #kuntavaalit #aluevaalit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *